PERSBERICHT: Schokkend: laatste twee jaar maar zeven vergunningen toegekend

Staatssecretaris Dijkhoff heeft een dag voor de begrotingsbehandeling van Veiligheid en Justitie de geanonimiseerde documenten gepubliceerd van de toewijzingen in kinderpardonzaken. De Tweede Kamer had hierom gevraagd. Defence for Children vindt het schokkend dat er in meer dan drie jaar tijd maar aan 29 kinderen (en 73 gezinsleden) een vergunning is verstrekt terwijl meer dan duizend mensen een aanvraag hebben ingediend. Defence for Children heeft de 29 inwilligingen onderzocht. Het is opvallend dat 14 van de 29 inwilligingen al in tweede helft van 2013 zijn afgegeven. In 2014 waren dit er acht, in 2015 zes en tot nu toe is er in 2016 maar één vergunning toegekend.

Eerder berichtte de staatssecretaris dat sinds 1 mei 2013 aan 40 kinderen en 90 gezinsleden een kinderpardonvergunning verstrekt zou zijn. Dit aantal was al ontzettend laag omdat er tot 1 januari 2016 door 1.360 mensen een aanvraag was ingediend. Het blijkt echter nog treuriger gesteld.

Martine Goeman, jurist bij Defence for Children "Het is stuitend dat er zulke grote registratiefouten zijn gemaakt en dat het aantal vergunningen nog lager ligt dan eerder gedacht. De 29 inwilligingen laten zien dat een kind vooral in aanmerking komt voor een vergunning wanneer de Dienst Terugkeer en Vertrek zeer nalatig is geweest, wanneer mensen nooit een vertrekplicht hebben gehad of er sprake is van zeer schrijnende situaties. Dit zijn allemaal situaties waarvoor je ook een andere verblijfsvergunning kunt krijgen en heeft heel weinig met de worteling van de kinderen in Nederland te maken."

Honderden kinderen zitten iedere dag in onzekerheid over hun toekomst. De kinderpardonregeling biedt geen oplossing. De politiek lijkt het Kinderpardon niet te willen repareren. Maar de kinderen zijn hier en zullen in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van zich laten horen. Er moet een wet komen waarin wordt erkend dat vijf jaar verblijfsonzekerheid genoeg is. Emilie, 18 jaar is al zes jaar in Nederland: "Ik heb nergens een toekomst, behalve in Nederland. Ik ben geworteld en voel me hier thuis. Nu voel ik mij ongewenst." (De naam van Emilie is gefingeerd.)

In totaal roepen 16 organisaties op om tot een wet te komen voor kinderen die vijf jaar of langer in Nederland zijn nadat zij een vergunning hebben aangevraagd.

Klik hier voor de Kamerstukken, Definitieve Regeling Langdurig Verblijvende Kinderen, d.d. 29 november 2016.