Scroll down

Alternate Text

Kinderrechtenhelpdesk

Contact

Wat doet de Kinderrechtenhelpdesk?

Kinderen, (pleeg)ouders, advocaten, hulpverleners en andere professionals kunnen contact opnemen met de Kinderrechtenhelpdesk als zij een vraag hebben over kinderrechten. Op de Kinderrechtenhelpdesk werken juristen die gespecialiseerd zijn in (inter)nationale kinderrechten. Zij geven gratis juridisch advies. In iedere zaak bekijken zij om welke kinderrechten het gaat en geven zij, waar mogelijk, advies over welke stappen gezet kunnen worden om ervoor te zorgen dat de rechten van het kind worden nageleefd.

Met welke vragen kunt u bij ons terecht?

De Kinderrechtenhelpdesk bestaat uit drie afdelingen: jeugdrecht, migratie en uitbuiting. Hieronder staan per afdeling voorbeelden van vragen die de Kinderrechtenhelpdesk behandelt:

Jeugdrecht

  • Hoe kan een kind zijn mening geven aan de kinderrechter?
  • Moet een kind altijd omgang hebben met zijn ouders?
  • Hoe moet de politie omgaan met een kind dat is aangehouden?
  • Wat kan Defence for Children betekenen voor een kind dat uit huis is geplaatst?
  • Mag een kind met een beperking naar een reguliere school?

Migratie

  • Wat kan Defence for Children betekenen voor een kind dat geworteld is in Nederland?
  • Waar heeft een kind recht op wanneer het in de asielopvang woont?
  • Kan Defence for Children helpen bij het zoeken van een advocaat?
  • Mag een kind zonder verblijfsvergunning naar school of stagelopen? 
  • Kan Defence for Children een lopende verblijfsprocedure ondersteunen met een kinderrechtenrapportage?

Uitbuiting

  • Waar kan (een vermoeden van) kindermisbruik in het buitenland worden gemeld?
  • Wat zijn de rechten van een slachtoffer tijdens een strafrechtelijke procedure tegen de verdachte?
  • Welke rechten heeft een kind dat gedwongen wordt te trouwen en hoe kan dit worden voorkomen?
  • Wat kan een slachtoffer van uitbuiting doen als het Openbaar Ministerie besluit de verdachte niet te vervolgen?
  • Welke rechten hebben kinderen die slachtoffer zijn van uitbuiting, zoals gedwongen worden om seksuele handelingen te verrichten, te werken of strafbare feiten te plegen?

Als de medewerkers van de Kinderrechtenhelpdesk u niet verder kunnen helpen, leggen zij dit uit en verwijzen ze u door naar een organisatie die dat wel kan. Bekijk de video om te zien hoe we werken!

--- Tekst loopt door onder de video ---

Bekijk de video om te zien hoe we werken!

Contact en openingstijden  

Heeft u een vraag over kinderrechten? Kijk dan eerst of uw vraag tussen de veelgestelde vragen staat. Is dit niet het geval of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de Kinderrechtenhelpdesk. Vul hiervoor het contactformulier in of stuur een e-mail met uw telefoonnummer en alvast kort uw vraag. De juristen nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Zij proberen dit in ieder geval binnen twee weken te doen.

De Kinderrechtenhelpdesk is bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 9 en 17 uur en op vrijdag van 9 tot 13 uur via het nummer 071 516 0980. U wordt dan doorverbonden met een antwoordapparaat en kunt een bericht achterlaten met uw telefoonnummer of e-mailadres. Momenteel is het druk op de Kinderrechtenhelpdesk en is er beperkte capaciteit. Wij streven ernaar om binnen 2 - 4 weken contact met u op te nemen.

De Kinderrechtenhelpdesk is op verschillende manieren bereikbaar:

Financiers

De Kinderrechtenhelpdesk van Defence for Children wordt financieel gesteund door: Kerk in Actie, Het Gehandicapte Kind, Kinderpostzegels, Adessium, Unicef, het ministerie van VWS en Dioraphte.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons beleid. Privacy verklaring
Ja
Nee