Scroll down

Alternate Text
News banner

Campagne Don’t Look Away van start: herken signalen van kindermisbruik!

Mensen staan te popelen om weer te mogen reizen zodra de pandemie onder controle is. Maar toeristische bestemmingslanden zijn hard geraakt door de coronacrisis. Er zijn op veel plekken in de wereld veel meer gezinnen in armoede terecht gekomen, waardoor kinderen extra kwetsbaar zijn voor seksuele uitbuiting. Overal ter wereld worden faciliteiten voor toerisme gebruikt voor seksuele uitbuiting van kinderen. Of je nu in Nederland, binnen Europa of naar een verre bestemming reist, overal kun je geconfronteerd worden met signalen ervan. Op de ‘Internationale Dag voor de Rechten van het Kind’ start de campagne ‘Don’t Look Away’ om signalen van kindermisbruik in toerisme te leren herkennen. Met een quiz kunnen mensen hun kennis testen. 

Jaarlijks zijn naar schatting wereldwijd 1,2 miljoen kinderen slachtoffer van seksuele uitbuiting. Het vindt plaats in elk land, ook in Nederland. Contacten worden vaak online gelegd, maar de ontmoeting en het misbruik gebeurt op publieke plekken, zoals in bars, hotels en vakantieparken. Heel wat hotels en vakantieparken nemen maatregelen en trainen hun personeel. De Don’t Look Away campagne roept iedereen op alert te zijn en vermoedens van seksuele uitbuiting van kinderen te melden. Overal ter wereld. In Nederland kan dat direct bij de politie. In het buitenland kan het via de meldingswebsite Dontlookaway.nl (voorheen Meldkindersekstoerisme.nl).

Signalen

Het belangrijkste signaal van seksueel misbruik is wanneer een volwassene en een kind elkaar op intieme wijze aanraken of op een manier die niet passend is voor een ouder-kind relatie. Het kan zijn dat iemand heel intiem met een kind aan de bar zit en alcohol geeft, of dat een kind naar een hotelkamer loopt samen met een volwassene die het kind ongepast aanraakt. Niet elke situatie is gelijk verdacht. Vertrouw op je onderbuikgevoel als je denkt dat een situatie niet klopt. Gezond verstand is de beste raadgever als het gaat om het herkennen van signalen van seksuele uitbuiting van kinderen.

Campagne

Van 20 november tot en met 3 januari maken we mensen bewust van de signalen via Facebook, Twitter en Instagram. De social media campagne wordt niet alleen in Nederland gevoerd, maar ook in België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. In Nederland bestaat de Don’t Look Away campagne sinds 2015 en is een samenwerking tussen het ministerie van Justitie en Veiligheid, Nationale Politie, Koninklijke Marechaussee, Bureau Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen, ANVR, TUI Nederland, Corendon, Footprint Travel, Defence for Children – ECPAT, Terre des Hommes, Plan International Nederland en Free a Girl.


Volg ons:

Meer informatie:

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Steeds meer roep om wetgeving voor maatschappelijk verantwoord ondernemen

Zowel internationaal als nationaal gaan er steeds meer geluiden op om bedrijven en organisaties wettelijk te verplichten…


Lees meer

Wereldtoerismedag: Bescherming van kinderen essentieel voor duurzaam toerisme

Zowel de reis- en toeristenbranche als overheden en internationale organisaties moeten meer aandacht besteden aan de bes…


Lees meer

187 landen tekenen verdrag om kinderarbeid tegen te gaan

Als laatste van de 187 landen die lid zijn van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) nam het Koninkrijk Tonga het V…


Lees meer
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons beleid. Privacy verklaring
Ja
Nee