10 jaar Don’t Look Away campagne tegen kindersekstoerisme
2 maart 2020 expertmeeting van het Alert Actors Report project in Berlijn
Vertegenwoordigers van regeringen, politie, de toerismesector en ECPAT-organisaties uit zeven Europese landen (Zweden, Noorwegen, Nederland, Oostenrijk, België, Frankrijk en Duitsland) kwamen op 2 maart 2020 in Berlijn om het 10-jarig jubileum van de Don't Look Away-campagne te vieren.
De campagne Don't Look Away werd 10 jaar geleden gestart. De regeringen van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland lanceerden in samenwerking met de nationale leden van het ECPAT-netwerk een internationale campagne. Bedoeld om het bewustzijn over seksuele uitbuiting van kinderen in toerisme te vergroten en meldpunten hiervoor te promoten en te verbeteren. Later sloten ook andere EU-landen aan, waaronder Nederland.
Iedere twee jaar wordt in het kader van de Don't Look Away-campagne een internationale bijeenkomst georganiseerd om initiatieven te delen en samenwerkingsbanden te versterken. Dit jaar stond de bijeenkomst in het teken van het formuleren van activiteiten die passen bij de digitalisering van de toerismesector. De bijeenkomst werd besloten met een actieplan, waar verschillende organisaties zich de komende jaren voor inzetten. Het actieplan heeft betrekking op het verbeteren van online meldingsmechanismen en betere bewustwording van het bestaan ervan bij frequente reizigers en professionals in de toerismesector.
Het hart van de internationale multi-stakeholder campagne is het online platform www.dontlookaway.report, waar meldpunten uit twintig landen zijn aangesloten. Het doel is het platform uit te breiden met meer landen, zodat het voor getuigen van seksuele uitbuiting van kinderen makkelijk is een melding te maken. Alleen dan kunnen kindermisbruikers worden gestopt en kinderen uit die situatie worden geholpen.