Negen meldingen naar aanleiding van campagne Don’t Look Away
Van 13 juli tot en met 31 augustus werd online en offline campagne gevoerd voor Don’t Look Away. De campagne leverde 9 meldingen op bij www.meldkindersekstoerisme.nl.
Brede steun voor de campagne
De campagne ging goed van start met een video van het Ministerie van Justitie en Veiligheid via Twitter. Deze video werd goed opgepakt en gedeeld. Ambassadeurs van Free a Girl (Yolanthe Cabau, Thomas Berge en Gwen van Poorten deelden de campagne in hun story onder hun volgers. Dit zorgde voor een enorm bereik. Ook de media pakten de campagne op met een item in Hart van Nederland en berichten op de website van het Algemeen Dagblad en LINDA.
De Koninklijke Marechaussee verspreidde Abri posters op de Nederlandse luchthavens. Deze zijn dagelijks zichtbaar voor duizenden reizigers. Ook touroperators deelden de campagne met hun klanten, zoals: TUI Nederland, SNP Natuurreizen, Fox Verre Reizen, Sawadee, Shoestring, Koning Aap, YourWay2Travel, Footprint Travel, Travel Counsellors, Asian Heritage en ResiRest. TUI Nederland plaatste een artikel in hun Inflight Magazine met een oplage van bijna 40.000 exemplaren.
Meldingen
In de campagneperiode kwamen 9 meldingen binnen bij www.meldkindersekstoerisme.nl. Het merendeel was naar aanleiding van de campagne-uitingen op TV of social media. Eén melder had de uitzending van Hart van Nederland gezien en dat bracht diegene ertoe om een vermoeden die al enige tijd bestond te delen met het meldpunt. Er waren ook melders die iemand hoorde praten over ‘lekkere kindjes’ in het vakantieland of een toerist ter plaatse die opschepte over zijn relatie met minderjarigen. De meeste meldingen betrof vermoedens van kindermisbruik in Zuidoost-Azië: Thailand (3x), Indonesië (2x) en Filippijnen (1x). Andere landen waren Turkije en de Dominicaanse Republiek. Eén melding betrof een vermoeden van een Duitser met een kind in een Nederlands Bed & Breakfast. Van de negen meldingen wilden vijf melders anoniem blijven of wilden hun contactgegevens niet met de politie delen. Drie melders hebben foto’s van verdachte (situaties) geüpload op de website.
Samenwerkingspartners
De campagne Don’t Look Away betreft een samenwerkingsverband tussen het Ministerie van Justitie en Veiligheid, de Koninklijke Marechaussee, de politie, de ANVR, TUI Benelux, Defence for Children – ECPAT, Terre des Hommes, Plan Nederland en Free a Girl.