Mulock-Houwer-lezing: ‘Geef elk kind het recht om te falen’
Kinderen en jongeren zijn in de huidige prestatiesamenleving knechten van de economie, betoogt associate lector Jeugd Bert Wienen donderdag 18 november 2021 in de tiende editie van de Mulock Houwer-lezing, georganiseerd door het Nederlands Jeudinstituut en Defence for Children. Onder zelfdwang werken kinderen volgens hem al aan de beste versie van zichzelf, bijvoorbeeld omdat ze op jonge leeftijd al bezig zijn met CV-building. Een vorm van kinderarbeid dus. Wienen pleit daarom voor het recht van kinderen om te mogen falen.
In deze tiende Mulock Houwer-lezing treedt Bert Wienen in de voetsporen van zijn markante voorganger. Net als Mulock Houwer komt hij op voor het recht van kinderen om niet te hoeven werken. Wienen: “We leren kinderen al vroeg dat ze de juiste keuzes in hun loopbaan moeten maken. Dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun carrière en alles moeten doen om de beste versie van zichzelf te worden. We spiegelen hen voor dat ze kunnen worden wat ze willen, zolang ze zelf hun kansen benutten en maar hard genoeg werken.”
Volgens Wienen creëren we zo een samenleving van concurrenten en pr-burgers, die geloven dat ze alleen waardevol zijn als ze produceren of presteren. “Die, geheel in opdracht van de economie, ondernemer van hun eigen talenten worden. En als die onderneming op niets uitloopt, leidt dat tot klachten die naar binnen slaan.” Steeds meer kinderen, jongeren en jongvolwassenen melden dan ook gevoelens van angst, depressiviteit of het gevoel er niet toe te doen.
Oproep: verander context van kinderen
Wienen zal daarom donderdag een oproep doen om de context van kinderen en jongeren te veranderen. Hij roept op het onderwijs te verrijken zodat kinderen kunnen oefenen hoe zij als mens in een gemeenschap functioneren. In het onderwijs zouden kinderen en jongeren steeds ruimte moeten geven om als mens te groeien.
Waarom een Mulock Houwer-lezing?
Daan Mulock Houwer (1903-1985) is een markante figuur uit de geschiedenis van de jeugd- zorg. Opgegroeid in tehuizen zou hij op latere leeftijd een fervent pleitbezorger worden van modernisering in de jeugdzorg en de kinderbescherming, waarbij het kind het uitgangspunt moest zijn. Met de jaarlijkse Mulock Houwer-lezing willen het Nederlands Jeugdinstituut en Defence for Children meer aandacht vragen voor het werk en de betekenis van pioniers, vernieuwers en invloedrijke denkers en doeners uit de geschiedenis van de jeugdzorg.
<tekst loopt door onder de foto>
Wie is Bert Wienen?
Bert Wienen is associate lector Jeugd bij hogeschool Windesheim en promoveerde op inclusief onderwijs en de rol van psychiatrische diagnoses binnen het onderwijs. Wienen is opgeleid als psycholoog, onderwijskundige en bedrijfskundige. Binnen het lectoraat Jeugd onderzoekt hij de ontwikkeling van angst en depressiviteit bij leerlingen in het voortgezet onderwijs, de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp, het normaliseren, het de-medicaliseren, en de ontwikkeling van leefstijlpolitiek.