© Powered by SiteSpirit

 


logo_DFC_03.png


 


Korte lijntjes bij de aanpak van kindersekstoerisme

Celine Verheijen klein.jpg

Celine Verheijen
Projectcoördinator Kinderrechten en Seksuele Uitbuiting


paspoortcontrole schiphol.jpg

Op een ochtend belt een touroperator mij met een vraag over kindersekstoerisme. “Een van de reisleiders, die eerder een training heeft gehad van Defence for Children–ECPAT over de aanpak van kindersekstoerisme, heeft een deelnemer in de groep die een ongezonde interesse heeft in lokale kinderen. Wat moet ze doen?” Ik bel met de politie en vraag advies, er is namelijk geen vermoeden van seksueel misbruik van kinderen. Het antwoord is dat je ook in dit geval een melding kunt doen bij de politie of via www.meldkindersekstoerisme.nl met daarbij de vluchtgegevens van de terugreis. De politie checkt dan of de man een zedendelict achter zijn naam heeft staan. Wanneer de man bijvoorbeeld al een keer is veroordeeld voor het downloaden van kinderpornografie, dan kan dit waardevolle informatie zijn voor de politie. Als er geen eerdere veroordeling is voor kindermisbruik, dan gebeurt er niets.


In de bestrijding van kindersekstoerisme zijn de lijntjes kort en werken er verschillende stakeholders samen in de Don’t Look Away campagne. De samenwerkende partijen zijn het ministerie van Veiligheid en Justitie, de Koninklijke Marechaussee, de politie, de ANVR, TUI Nederland, Terre des Hommes, Free a Girl en Defence for Children-ECPAT. Zo voerden we deze zomer gezamenlijk campagne om reizigers op te roepen alert te zijn en vermoedens van kindersekstoerisme te melden bij www.meldkindersekstoerisme.nl. En niet zonder succes! Het aantal bezoekers op de meldingswebsite is meer dan verdrievoudigd! Ook leverde dit enkele concrete meldingen op bij het Meldpunt.
 
Een mooi initiatief kwam van de Koninklijke Marechaussee. Zij belden met de vraag of we genoeg flyers hadden, zodat zij deze konden uitdelen bij het controleren van paspoorten tijdens de campagneperiode afgelopen zomer. Dezelfde dag kwam iemand twee dozen flyers ophalen. Twee dagen later kreeg ik weer een telefoontje, de flyers waren in een dag al uitgedeeld! Ik heb toen nog vier dozen flyers gebracht. In totaal heeft de Koninklijke Marchaussee 10.000 flyers uitgedeeld. Een fantastisch resultaat!

Niet alleen de Koninklijke Marchausse steunde actief de campagne, ook reisorganisaties gebruikten hun communicatiekanalen om aandacht te vragen voor de bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting op vakantiebestemmingen. Touroperators zoals TUI, Sawadee, SNP Natuurreizen en Fox Verre Reizen vroegen aandacht voor de bestrijding van kindersekstoerisme via onder andere hun Facebook pagina’s en Twitter accounts.


Deel via:


Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
en lees de tweewekelijkse nieuwsbrief.

MELD U AAN


Tweets


DEFENCE FOR CHILDREN WORDT ONDERSTEUND DOOR:

NPL logo 2013 .png
ministerie.png
Plan.jpg
kinderpostzegels.png
unicef.png
ministerie2.png
Save the Children logo vierkant 2.jpg
1.png
logo EU.jpg

Volg ons
Twitter Facebook RSS
Anbi CBF

Ik blijf hier! - Teken de petitie!

20160425_1230_DC_Campagne_Popup(1).jpg