© Powered by SiteSpirit

 

logo_DFC_03.png



 


Nieuwe campagne tegen kindersekstoerisme: Don’t Look Away

26 maart 2015


BANNER180x150.jpg

PERSBERICHT: Minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie heeft vandaag op luchthaven Schiphol een nieuwe campagne tegen kindersekstoerisme gepresenteerd. In de nieuwe campagne wordt aangesloten bij de Europese campagne Don't look away, zodat internationaal en grenzeloos kan worden opgetreden. Op de luchthaven benadrukte de minister dat reizigers en werkenden in het buitenland onmisbare extra 'ogen en oren' zijn voor de politie en het Openbaar Ministerie in de aanpak van kindersekstoerisme. ,,Don't Look Away! Oftewel: Kijk niet weg van seksuele uitbuiting van kinderen'', aldus Van der Steur.


Aanpak seksueel misbruik van kinderen topprioriteit

De nieuwe campagne is tot stand gekomen in samenwerking met de Koninklijke Marechaussee (KMar), de politie, het Meldpunt Kinderporno, de ANVR, TUI Benelux, ECPAT, Terre des Hommes, Plan Nederland en Free a Girl. Samen met generaal-majoor Van den Brink, plaatsvervangend commandant van de KMar onthulde de minister de nieuwe campagneposter met de oproep niet weg te kijken van seksuele uitbuiting van kinderen, maar vermoedens hiervan te melden. Voor de Nederlandse overheid heeft de aanpak van seksueel misbruik van kinderen topprioriteit. Ook als de (Nederlandse) daders zich aan dit soort ernstige vergrijpen schuldig maken in het buitenland.


Onderdeel plan van aanpak kindersekstoerisme

Het betrekken van de samenleving bij de bestrijding van het fenomeen kindersekstoerisme maakt sinds 2010 onderdeel uit van de aanpak van kindersekstoerisme. In het meerjarig plan van aanpak tegen kindersekstoerisme is anderhalf jaar geleden aangekondigd dat het kabinet toe wil naar een meer internationale samenwerking in de campagne, zodat in zoveel mogelijk landen herkenbaar kan worden optreden. Dit wordt nu gerealiseerd met de campagne 'Don't Look Away'.


Doel van de campagne

Het voornaamste doel van de nieuwe campagne is het internationaal genereren van meldingen met voldoende aanknopingspunten voor opsporingsonderzoek. De oproep van 'Don't Look Away' is niet alleen gericht aan reizigers, maar ook aan medewerkers in de reisbranche, van internationale hulp- en ontwikkelingsorganisaties en van bedrijven die actief zijn in het buitenland. Daarnaast is de oproep gericht aan Nederlanders die hier (tijdelijk) wonen en kennis hebben van vermeende kindersekstoerisme praktijken. Het is van belang om de algemene bewustzijn te vergroten, zodat de sociale controle wordt vergroot. Dit draagt bij aan het vergroten van het aantal meldingen van misstanden en het verder bestrijden van de misdaad.


Vernieuwde website meldkindersekstoerisme.nl

Om de kwaliteit van de meldingen te verbeteren, is de website www.meldkindersekstoerisme.nl vernieuwd. Op de website is onder meer het meldformulier aangepast met meer gerichte vragen. Er wordt benadrukt dat anoniem melden mogelijk is, maar tevens dat het belangrijk is dat het Meldpunt Kinderporno - of de politie - contact kan opnemen met de melder. Dit met de inzet dat méér melders een emailadres achterlaten. Ook zit een uploadfunctie in het meldformulier, zodat melders foto's of andere bestanden kunnen meesturen.


Europese campagne

De Europese campagne 'Don't Look Away' is in 2010 door ECPAT en de overheden van Duitstalige landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) ontwikkeld. Inmiddels zijn er zeven Europese landen aangesloten. In 2014 hebben ECPAT, Terre des Hommes, Plan Nederland en Free a Girl al in Nederland als onderdeel van de Europese campagne 'Don't Look Away' aandacht gevraagd van afreizende voetballiefhebbers naar het WK Voetbal in Brazilië om signalen van kinderprostitutie te melden. De komende jaren zal Nederland met de andere deelnemende landen ook gezamenlijke campagne activiteiten opzetten.


Resultaten eerdere campagnes

In 2010 en 2012 is campagne gevoerd tegen kindersekstoerisme door het Ministerie van Veiligheid en Justitie, Koninklijke Marechaussee, de ANVR, ECPAT en Plan Nederland. De laatste bewustwordingscampagne leverde 27 meldingen op in een half jaar tijd. Vijf meldingen leidde tot opsporingsonderzoeken in Nederland, België en Duitsland, waarvan een melding leidde tot een veroordeling. Volgens de politie is iedere melding de moeite waard omdat één zinvolle melding een heel netwerk kan blootleggen.

Lancering-DLA_260315_02.jpg

Deel via:


DEFENCE FOR CHILDREN WORDT ONDERSTEUND DOOR:

NPL logo 2013 .png
ministerie.png
Plan.jpg
kinderpostzegels.png
unicef.png
ministerie2.png
Save the Children logo vierkant 2.jpg
1.png
logo EU.jpg

Volg ons
Twitter Facebook RSS
Anbi CBF

Ik blijf hier! - Teken de petitie!

20160425_1230_DC_Campagne_Popup(1).jpg