Evaluatie passend onderwijs het moment om te kiezen voor inclusief onderwijs
Sinds de invoering van het passend onderwijs staan nog steeds veel kinderen aan de zijlijn. Ze zitten bijvoorbeeld noodgedwongen thuis, worden doorgestuurd naar het speciaal onderwijs, krijgen les op een voor hen te laag niveau of ontvangen geen passende ondersteuning binnen het regulier onderwijs. Defence for Children vindt dat het tijd is voor verandering. Tijd om in te zien dat ‘passend onderwijs’ niet hetzelfde is als ‘inclusief onderwijs’. Het is tijd dat het belang van het kind en het recht op een zo volledig mogelijke ontwikkeling en ontplooiing voorop komen te staan.
Inclusief onderwijssyteem
Op grond van het VN-Kinderrechtenverdrag en VN-Mensenrechtenverdrag Handicap heeft ieder kind in Nederland recht op onderwijs in een inclusief onderwijssysteem. De overheid moet zorgen voor een onderwijssysteem dat gebaseerd is op gelijke kansen. Alle kinderen moeten zich thuis en veilig voelen op school en waar mogelijk samen naar school kunnen gaan, ongeacht hun achtergrond of ondersteuningsbehoefte. We zien ook dat het kan! Steeds meer scholen tonen lef en doorzettingskracht en zeggen: "Dit kind hoort óók op onze school." Naar aanleiding van de wens voor inclusief onderwijs uit het onderwijsveld én de evaluatie die plaats vindt over passend onderwijs in het najaar van 2020 is nu hét moment om te pleiten inclusief onderwijs.
Inclusief Onderwijs Maand
Om deze reden slaan JongPIT, FNO, Defence for Children en het Platform Naar Inclusiever Onderwijs de handen ineen en organiseren we binnenkort de Maand van het Inclusief Onderwijs. Tijdens die maand delen we inspirerende verhalen en goede voorbeelden in de vorm van filmpjes, verhalen en artikelen van kinderen en jongeren, maar ook van bestuurders, beleidsmakers, docenten, zorgcoördinatoren en andere betrokken partijen over inclusief onderwijs. Op deze manier hopen we te motiveren en te inspireren om samen te werken vanuit de behoeften en mogelijkheden van ieder kind!
Het Algemeen Dagblad publiceerde voorafgaand aan de opening van het parlementair jaar op 29 augustus al een reeks verhalen van jongeren, ouders en een docent over inclusief onderwijs.
Meer informatie
- AD Magazine: Kamil met een meervoudige beperking gaat naar een inclusieve school: ‘In de klas hoort hij er echt bij’
- Lees wat Defence for Children doet op inclusief onderwijs
Credits foto: Daniëlla van Bergen