Scroll down

Alternate Text
News banner

Belemmeringen en aanbevelingen in de zoektocht naar inclusief onderwijs

Het Steunpunt Onderwijs van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK), dat ouders en scholen die kinderen met een beperking in het regulier onderwijs willen houden ondersteunt, maakt na twee jaar de balans op. Zij delen in een rapportage de belemmeringen die het Steunpunt is tegengekomen. Waaronder het gebrek aan expertise op reguliere scholen en financiële middelen, onduidelijkheid over de rol van samenwerkingsverbanden, de beperkte mogelijkheden voor ouderondersteuning bij gesprekken, het onbenut laten van wettelijke mogelijkheden en een gebrek aan begrip voor wat ouders willen voor hun kind met een beperking. Aansluitend op deze bevindingen formuleert het Steunpunt een aantal aanbevelingen om het reguliere onderwijssysteem beter toegankelijk te maken. Met de aanbevelingen wordt een stap gemaakt richting het waarborgen van het recht op inclusief onderwijs, een recht waarvoor NSGK en Defence for Children zich gezamenlijk inzetten.  

Aanbevelingen aan beleidsmakers

De aanbevelingen die volgen uit de bevindingen richten zich met name op beleidsmakers. Er wordt het volgende geadviseerd:

  • faciliteer het verzamelen en uitwisselen van gespecialiseerde kennis en ervaring;
  • richt een landelijk kenniscentrum voor inclusief onderwijs op;
  • regel een laagdrempelig aanspreekpunt op voor ouders bij ieder samenwerkingsverband;
  • regel onafhankelijke onderwijs-cliëntondersteuning;
  • maak zorggelden en onderwijsgelden aanvullend en flexibel inzetbaar.

Rol Steunpunt Onderwijs

Het Steunpunt is het vaakst gevonden door ouders van kinderen met een beperking bij het aanmelden van hun kind voor het regulier onderwijs of wanneer ze een verwijzing naar een speciale school of een kinderdagcentrum aanvochten. Het Steunpunt Onderwijs helpt hen dan verder in het proces. Vanwege de complexe vragen die bij deze casussen komen kijken, weten ouders en cliëntenondersteuners vaak niet goed wat hun rechten zijn en wat er mogelijk is. De kennis van de Steunpunt-medewerkers zorgt ervoor dat ouders zich gehoord en op hun gemak voelen, maar ook dat scholen minder ‘handelingsverlegen’ worden. Dit draagt bij aan het vinden van effectieve oplossingen waar alle partijen mee kunnen instemmen. Zo brengt het Steunpunt het ideaal van ‘samen naar school’ dichterbij.

Recht op inclusief onderwijs

Defence for Children zet zich samen met NSGK in voor het recht op inclusief onderwijs, onder meer via het platform In1school. De kinderrechtenorganisatie meent dat de uitkomsten die het Steunpunt Onderwijs in het rapport presenteert van groot belang zijn. Het laat zien waar de knelpunten in de realisatie van inclusief onderwijs in de praktijk zitten. Tegelijkertijd biedt het ook handvatten om mee te werken. Het rapport toont dat het een kwestie kan zijn van te weinig kennis en ervaring waardoor kinderen met een beperking niet in het regulier onderwijs terechtkomen of kunnen blijven. Met de tussenkomst van de Steunpuntmedewerkers wordt het voor ouders en scholen inzichtelijker gemaakt dat het wél mogelijk is dit praktisch, maar ook financieel te regelen. Dit zijn belangrijke inzichten die kunnen bijdragen aan een beter begrip van inclusief onderwijs in de praktijk en daarmee aan de naleving van het VN-Mensenrechtenverdrag Handicap en het VN-Kinderrechtenverdrag.

Meer informatie

Zie voor de rapportage, meer informatie en mooie voorbeelden

Zie voor het inspirerende kennisplatform In1school

Factsheet inclusief onderwijs als kinderrecht

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zorgelijke bevindingen in de Staat van het Onderwijs 2023

Op 10 mei verscheen de Staat van het Onderwijs van de Onderwijsinspectie. Het rapport laat zien dat gelijke kansen in he…


Lees meer

Werkagenda inclusief onderwijs niet conform verdragsverplichtingen

Op woensdag 5 april jl debatteerde de Tweede Kamer over passend en inclusief onderwijs. De Tweede Kamer is kritisch op h…


Lees meer

College oordeelt in zaak thuiszittend kind met handicap

In een recente uitspraak oordeelt het College voor de Rechten van de Mens dat een scholenstichting een verboden ondersch…


Lees meer
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons beleid. Privacy verklaring
Ja
Nee