Cijfers Kinderrechtenhelpdesk 2018
In 2018 heeft de Kinderrechtenhelpdesk van Defence for Children 1.220 zaken behandeld. Dit is een lichte daling ten opzichte van 2017 toen er 1.301 zaken binnenkwamen. De meeste vragen werden gesteld door ouders, hulpverleners en advocaten, maar ook kinderen wisten de Kinderrechtenhelpdesk te vinden.
Vragen
De Kinderrechtenhelpdesk van Defence for Children verleent individueel juridisch advies en bestaat uit drie verschillende afdelingen: jeugdrecht, migratie en uitbuiting. Op de afdeling Jeugdrecht kwamen dit jaar 654 vragen binnen. Veel van deze vragen gingen over gezag, omgang en kinderbeschermingsmaatregelen. Ook kwamen er vragen binnen over onderwijs en over kinderen in armoede. De afdeling migratie behandelde dit jaar 537 vragen. Deze vragen gingen over het kinderpardon, asielaanvragen en gezinshereniging. Ook hield de afdeling migratie zich bezig met kinderen die verdwijnen uit de asielopvang en de positie van kinderen met een handicap. De afdeling uitbuiting kreeg dit jaar 29 vragen binnen. Deze vragen gingen over kinderen die in de prostitutie terecht zijn gekomen, kinderen werden ingezet om te stelen of werden uitgehuwelijkt.
Resultaten
De inzet van de Kinderrechtenhelpdesk heeft in 2018 mooie resultaten opgeleverd. Zo is voorkomen dat gezinnen met kinderen op straat zijn komen te staan, er is voorkomen dat het DNA van strafrechtelijk veroordeelde kinderen voor vele jaren is opgeslagen in de DNA-databank, er is geregeld dat kinderen herenigd werden met hun ouders of er is een verblijfsvergunning verleend.
Vooruitblik
Ook in 2019 staan de juristen van de Kinderrechtenhelpdesk weer klaar om juridisch advies te geven. Kinderen, ouders en professionals kunnen bij de Kinderrechtenhelpdesk terecht met al hun vragen over de rechten van het kind.